JoomlaTemplates.me by iPage Reviews

Dungeon tiles, deel 1

Category: 3D printen Published: Thursday, 09 May 2019

Nu we een 3D printer hebben zijn we erg druk met plastic dingetjes printen en bedenken wat we nog meer kunnen printen. Het grootste obstakel met dingen maken om te printen is dat het best moeilijk is om modellen te maken. Voor heel veel 'speelgoed' is dat geen probleem, omdat er ontzettend veel gratis te downloaden is. Dat is leuk, lollig en erg handig, maar we gaan zelf props willen maken met dat ding. En dan moeten we wel in staat zijn om iets behoorlijks te 3D-modelleren!
Vandaar dat we begonnen zijn met 'project dungeon tiles'.

Dungeon tiles worden gebruikt bij D&D, het zijn modulaire terrein onderdeeltjes zoals vloeren, muren, deuren en zovoorts. Ik twijfelde of ik wel van die dingen wilde, om meerdere redenen die ik allemaal vergeten ben nu ik een 3D printer heb. De dungeon tiles zijn gratis te downloaden van bijvoorbeeld Thingiverse, en ze bestaan in heel, heel, heel erg veel soorten, maten en vormen. Er zijn zeer getalenteerde 3D bouwers die hele gave en mooie dungeon tiles gratis beschikbaar hebben gemaakt. Je kan het zo gek niet verzinnen qua avontuur-omgevingen en items, alles is wel te vinden, en nog heel mooi gemaakt ook. Ik ga dat voorlopig echt niet kunnen, niet van dat niveau.
Waarom we dan toch zelf dungeon tiles gaan maken?
Simpel: Omdat we er heel veel van gaan leren!
En omdat het kan.
Vooral omdat het kan, om eerlijk te zijn.

Willem was al druk bezig met 'zijn deel': het maken van de onderdelen.
Wij hebben het idee dat het handig zou zijn als je de ruimtes vooraf kan opbouwen op grondplaten. Je kan dan als DM gewoon een stapeltje kamers naast je neer zetten en elke keer als de spelers een nieuwe ruimte in gaan gewoon die uit je stapeltje pakken en overhandigen. Lijkt me reuze handig, en ook goed te doen, want de voornaamste reden dat ik niet aan dungeon tiles wilde beginnen was de potentiele opbouwtijd van de hele ellende aan tafel. Nu zijn er wel genoeg systemen met klik-dingen, en er zullen er vast met grondplaten of iets dergelijks zijn, maar deze maken wij.

Willem is dus druk bezig geweest met de basis onderdelen te maken. Ik vond het een erg goed idee dat hij dat deed, want hij is namelijk erg goed met wiskunde en shit. Ik niet, ik ben dan weer beter met 'het creatieve aspect' van deze hele fanfare. Willem begon met wat tegeltjes, gewoon vierkantjes die je naast elkaar kon leggen, om te kijken hoe dat nou zat met maten enzo denk ik. Dat ging prima, en ik was onder de indruk want hij bouwt het allemaal in code, en niet in klik-en-mik plaatjes interface. Dat vind ik erg knap!

Na de losse plaatjes ging hij aan de slag met bodemplaatjes en vierkantjes die daar in pasten en het zag er allemaal erg ingewikkeld uit. Het resultaat wel heel leuk, en heel bruikbaar ook nog. Het leek goed te werken met de bodem, de tegels en muurtjes bleven mooi staan en het was erg praktisch. En vierkant.

We hebben er even mee gespeeld, en toen besloten we dat het wel leuk en aardig was die vierkantjes, maar dat we hexagonnetjes eigenlijk leuker vinden. De uitdaging is groter in ieder geval. En het is niet noodzakelijk heel erg praktisch, vanwege muren, hoeken en hoe je dingen op elkaar kan laten aansluiten.
Maar we zijn nooit van plan geweest om hele praktische dungeon tiles te maken, en er een product-lijn met franchise mee op te zetten. We maken ze omdat we het leuk vinden, omdat het kan en omdat het ons uitdaagt. De knoop was doorgehakt, Willem ging 'back to the drawing board' en onze dungeon tiles worden hexagonnetjes!

Bijzonder kort na het doorhakken van de knoop had Willem de bodemplaten, vloertjes en muurtjes al in elkaar gedingesd en stond de printer weer z'n best te doen. Het was instant-succes! De tegeltjes passen heel mooi in de bodemplaat, de muurtjes zijn hip en leuk en ik was er erg blij mee! We hadden al geconcludeerd dat we met hexagonnetjes een aantal muur-vormen moesten hebben. Je hebt namelijk rechte muurtjes nodig, maar ook rechte muurtjes die over de andere lijn recht lopen en dus scheve zijkanten nodig hebben. En voor alle smaken muren heb je hoeken in alle richtingen nodig. Dat moet best een gepuzzel zijn geweest maar Willem blijkt daar dus echt heel goed in te zijn!

We hebben erg leuk zitten spelen met de eerste lading, en ontdekten dat je met hexagons eigenlijk meer mogelijkheden hebt met je muren, omdat je nu ook makkelijk diagonalen kan maken. Uiteraard hebben we ook met de miniaturen in de gangetjes en kamers zitten spelen, en we ontdekten dat de verhoudingen niet klopten. Dat resulteerde in een middag googlen hoe dat nou zat met miniatuur-maten, wat de '28mm scale' inhoudt, in hoeverre miniaturen ook daadwerkelijk op schaal zijn en het was erg leerzaam. Aangezien onze conclusie was dat er wel erg vaak '28mm' bij miniaturen staat, maar dat dat blijkbaar meer een richtlijn is dan een regel. Daarom gaan onze dungeon tiles wat groter zijn dan de standaard inch-hex, omdat de poppetjes dan gewoon wel in een smal steegje kunnen staan.

Zoals je hebt gelezen heeft Willem ontzettend veel werk verricht, eigenlijk vrijwel al het werk. Maar ik heb ook wel wat gedaan: ik heb vloekend en tierend achter mijn computer mijn best gedaan er achter te komen hoe Blender werkt. Dat is software om 3D modellen mee te maken. Ik was gewaarschuwd voor een 'stijle leercurve', en ik ben momenteel aan het proberen een figuurlijke bevroren waterval op te klimmen met tandenstokertjes als gereedschap. Ik heb al de nodige tutorials doorgeploegd en ik kan laten weten dat ik vandaag mijn eerste modelletje op een tegel heb gemaakt en geprint. Het is een waterput, die absoluut nog een hoop liefde, aandacht en verbetering kan gebruiken, maar het is een begin en ik ben er best trots op. En nee, ik ga de foto niet online zetten, de belichting doet het ontwerp geen recht, of iets dergelijks... ik ga hem wel bewaren en in een vitrine zetten, samen met alle andere delen van onze dungeon-tile-evolutie.

Het moeilijkste onderdeel van dit hele dungeon tile project ben overigens ik nog lang niet uit: een naam voor onze Dungeon Tile lijn.