Na maanden van voorbereiden en plot-verzinnen was het afgelopen weekend eindelijk zo ver:
Dark Union Live 1: A Dark Heritage
De aanloop naar het evenement was best bijzonder om mee te maken. Een nieuwe setting met een hoop hele originele ideeen daar in. Het basis-idee was dat de spelers in deze setting de 'duistere' lieden zijn. Dus de lui waar bij de meeste larps tegen gevochten wordt om de wereld te redden zijn op Dark Union de spelers, die vast en zeker hun eigen agenda voor de wereld hebben.

Dat klinkt simpel genoeg, maar voor het samenstellen van de regels heeft dat enorm veel implicaties. Persoonlijk ben ik een complete druif als het om regels gaat. Ik ben al blij dat ik in het dagelijks leven de verkeersregels snap, laat staan de IC-regels op een larp evenement. Ik heb dan ook oeverloos veel respect voor de regel-bouwers, er staat een regelset die werkt voor deze setting. De spelers kunnen gewoon heerlijk evil zijn, mysterieus en geheimzinnig en toch weet iedereen wat er mogelijk is qua regels en hoe het werkt. Behalve ik dus, maar ik ben dan ook regeltechnisch gehandicapt en als plot-SL heb ik de luxe dat ik vragen kan doorverwijzen naar mijn meer regeltechnisch onderlegde collega's.

Het plot-schrijven was bijzonder, omdat de spelers de bad-guys waren kon ik (als lief, naief do-good doosje) prima uit de voeten met de 'goede' wereld bewoners. Netto is de plot-uitkomst hetzelfde, het blijft een kwestie van problemen vanuit plot in de schoenen van de spelers schuiven. Echter, die problemen waren nu van een andere aard. Daar ga ik niet dieper op in, want er komen meer edities van Dark Union en we houden dat wat komen gaat lekker geheim. Wat ik wel kan laten weten; we hebben een heerlijk plot-team waar een hoop hele originele ideeen in opborrelen. 

En toen kwam daar het tijd-in moment...
Super-spannend, want hoe zou het gaan lopen? Zouden de spelers echt wel evil zijn? Konden de NPC's al onze soms best bijzondere gedachtensprongen in het plot wel begrijpen en overbrengen? Zou het echt wel zo leuk en tof worden als vooraf gehoopt en gedacht werd?
Samengevat: JA! De dungeon en de limbus, het Grote IC Diner, de lords en de minions, alles klopte gewoon. Ik heb vrij veel tijd in het monsterhok doorgebracht met briefen en schminken en het spel in helpen, de figuranten pakten alles geniaal op. De spelers reageerden zoals het hun IC-aard betaamde (stelletje etters).  Het was best bijzonder om over de porto te horen rondroepen "Er moeten meer boeren het spel in want de vampieren hebben honger!". De hele crew liep met een brede grijns in hun SL-kaproenen rond te genieten van alles wat er gebeurde.

Hoewel ik eigenlijk alleen maar plot zou gaan schrijven konden we het props-bouwen niet laten. Dat is ook best logisch, je bedenkt plot en weet wat er bij moet komen en hoe je wilt dat het er uit gaat zien.

Voor het openingsplot moesten de spelers door een muur in een grot breken. Bij het bespreken van hoe we dat gingen uitvoeren waren er meerdere ideeen, doek dat kan vallen (lame) of papier om doorheen te scheuren (nogal een Ome Willem gevoel). Toevallig hadden we nog een half pak piepschuim in de berging liggen. Dat is zo'n knutsel-materiaal iets dat te groot is om echt lollig voor de voorraad te zijn, te handig om weg te gooien en dat maaaaaaanden van links naar rechts en weer terug blijft zwerven bij gebrek aan beter. Maar nu hadden we een doel (en zijn we er dus mooi van af). De platen hebben we in een pvc-buizen constructie gehangen en daarna een beetje een ingestort stenen-patroon er in gebrand. Twee avonden verven later was de muur klaar! Op het evenement zelf hadden we dus een 'echte' muur met een beetje smoel waar erg leuk doorheen te beuken was.

Er was ook iets met een schilderij, ingewikkeld verhaal maar hij had een dubbele bodem. Bij de kringloopwinkel had ik een mooie schilderijlijst gevonden, met een spuuglelijk schilderij er in. Het canvas heb ik verwijderd, karton op de achterkant om die dicht te maken en aangezien ik geen van Gogh heet was de voorkant een geprint kunstwerk. Mijn eerste print had ik er op geplakt, ik ging mijn verf pakken (want er moest nog wat op komen) en ik hoor achter me 'kgrk'. De kat was er op gaan zitten. Les 1: niet plat op tafel leggen! Gelukkig had ik nog een print, de oude er af en de nieuwe er op en deze keer recht op gezet om de lijm te laten drogen. Voor het verven plat neergelegd, beetje rommelen met mijn spullen en 'krgk' want ik had er een doosje op gezet. Terug naar les 1 blijkbaar...
Poging 3 was wel succesvol en de kunst hing schitterend op het evenement!
Ook poging 3 werd gemolesteerd, maar dan door de spelers (stelletje cultuur-barbaren) om in de dubbele bodem te komen dus dat was helemaal zoals het hoorde. Er is nog veel meer plot mee geweest maar dat is echt de rubriek 'je had erbij moeten zijn'.

Dat is denk ik wel de boodschap die ik wil rondschreeuwen: zorg dat je er bij bent de volgende keer!

Joomla templates by a4joomla